Pepica va patir les burles de les amigues en decidir que
la seua filla estudiara el batxiller. Eren els anys 50 i en aquella Espanya en
blanc i negre les dones, especialment als pobles, no estudiaven. Únicament
havien de buscar un home per casar-se i preparar-se per dur endavant totes les
faenes de la casa. Però Pepica, que a penes sabia ni llegir ni escriure, no
volia que la seua filla entropessara amb les mateixes pedres que ella i tenia
clar que l’educació era l’únic passaport que les podria traure de la misèria.
Aquesta
història es repeteix actualment en molts països subdesenvolupats on, en alguns
casos, els alumnes han de recórrer a peu grans distàncies per poder assistir a
classe. També ells tenen clar que l’educació els ajudarà a progressar.
Malauradament, ací, al mal anomenat
primer món, l’educació està en crisi i un percentatge alt de la societat no la
valora com caldria.
Un dels principals símptomes que
evidencien la poca importància que part de la societat dóna a l’educació és la
mala premsa que tenim els professors. La gent ens mira amb enveja i ens
recrimina que tenim massa vacances, un sou exagerat o un horari
privilegiat. En aquest senti, quan algun
alumne no funciona, per desgràcia, molts pares assenyalen directament al
professor. Poc importa que el seu fill es dedique a llançar boletes en classe,
a jugar amb el mòbil o oblide sistemàticament fer els deures. És clar que
hi ha bons professors i professors dolents, però en els països on l’educació
està ben vista, la docència és una de les professions més valorades.
Els alumnes de hui en dia es
queixen de les classes: que si són avorrides, que si moltes assignatures no
serveixen per a res... És cert que la manera d’impartir una classe, en general,
a penes ha evolucionat en els últims cinquanta anys: explicació, exercicis,
correcció, repàs i examen. D’acord, podem adaptar la metodologia. Si cal, fins
i tot, podem plantejar-nos convertir-nos en showmans. Em pareix perfecte. Però
jo, com a professor, també demane motivació. M’encanta ensenyar. Gaudisc
enormement divertint-me amb els meus alumnes mentre aprenem. Per desgràcia quan
detectes poca implicació entre l’alumnat, acabes per cremar-te i optes per
deixar de programar activitats alternatives i continuar amb el conyàs del
llibre.
A més de l’alumnat i de les famílies, els partits
polítics tampoc han demostrat massa amor cap al gremi. Caldria fer un enorme
exercici memorístic per enumerar totes les lleis d’educació que han aprovat els
successius governs que hem tingut a Espanya des de la Transició: La LODE, la
LOGSE, la LOCE, la LOE, fins arribar a l’actual LOMQE, que no tardaran a
canviar. És vergonyós que cada vegada que arriba un partit al poder canvie la
llei d’educació. Tan difícil seria que tots es posaren d’acord i n’aprovaren
una que, almenys, estiguera vigent trenta anys? Supose que això només ocorre a
països seriosos, no a Espanya.
En
definitiva, o govern, famílies, alumnes i professors aposten realment per
l’educació o, per desgràcia, les escoles no serveixen per a res i faríem millor
a tancar-les que continuar amb aquest patiment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada