“Per a què serveix un rei?” Aquesta pregunta me la
va fer despús-ahir una alumna de 2n d’ESO. Més o menys de memòria li vaig citar
els tòpics habituals que els membres de la meua generació hem escoltat des de
ben menuts: “el rei fa el paper d’àrbitre, de moderador...Em... Representa
Espanya... Em... És el cap de l’Estat...” La resposta no va deixar molt
satisfeta l’alumna perquè va insistir: “sí, però a banda d’inaugurar exposicions
i tallar cintes roges, què fa?” Segurament el més fàcil hauria sigut dir-li: “mira,
xiqueta, opine com tu, després de trenta-nou anys de monarquia parlamentària,
jo tampoc tinc molt clar perquè serveix un rei.” Però vaig preferir que ella
traguera les seues pròpies conclusions i la vaig convidar a què investigara què
és una monarquia i què una república, i que reflexionara al voltant del sistema
polític amb el qual se sent més a gust.
En el meu cas, és evident que tinc clara la meua
opció política. Considere que la república és el sistema més just, més
igualitari i més adequat per als temps que vivim. En ple segle XXI no té sentit
que els membres d’una família determinada
gaudisquen des del bressol d’uns privilegis que els situen al capdavant de l’Estat,
independentment de la capacitat de lideratge que tinguen. La història està
plena de reis absolutament incapaços que han conduït tot un país a la ruïna
(repassen la història d’Espanya des del segle XVII fins el XX). És cert que
també hi ha hagut molts presidents del govern que han enfonsat els seus països.
La diferència és que el rei és per a tota la vida i el president de la
república, en canvi, el pots enviar a casa si no estàs content amb el treball
que ha desenvolupat al capdavant de l’Estat.
D’ací dues setmanes coronaran Felip de Borbó com a
nou rei d’Espanya. Segons tots els pilotes oficials, Felip VI encarnarà els
valors que necessita la nova Espanya: joventut, modernitat, preparació
intel·lectual... No seré jo qui diga que no és així. De fet, recentment hem
tingut algun exemple en el que ha deixat francament per terra el bagatge cultural
dels nostres polítics (recorden “la cup of café con leché in the Plaza Mayor...”).
Amb tot, el que jo em pregunte és: i si, al remat, no estava tan preparat com
ens van fer creure? I si d’ací uns anys per damunt dels assumptes d’Estat li
pega per dedicar-se a la cacera, a les festes cortesanes, o a col·leccionar
rellotges de luxe, activitats de les quals han abusat molts dels reis d’Espanya?
I si la seua filla no resulta tan perfecta com diuen que és el pare? Si en una
gran empresa el director general no aconsegueix els objectius previstos,
immediatament li mostraran la porta d’eixida. Per contra, en aquest cas no
succeeix així. No només ens quedem amb el director general de l’Estat, sinó
també amb tota la seua família. Molt de sentit, la veritat, no en té.
Seria, per tant, lícit que es plantejara un
referèndum perquè el poble triara monarquia o república? Sí, és clar que sí.
Però, en la meua opinió, ara no és el moment. Hauria de convocar-se després d’aprovar
la llarga llista de reformes que necessita el nostre país. Començar els canvis per
la direcció de l’Estat, seria com iniciar la construcció d’una vivenda per la
teulada. Abans s’ha de revisar el model politicosocial que arrossega aquest
país des del franquisme. És necessari reiniciar l’equip, actualitzar el sistema
operatiu (o canviar-lo). Perquè, una república sense cap canvi més, no ens
solucionaria res. Perquè per molt antipàtic que ens caiga el rei, el Borbó no
té la culpa de tots els casos de corrupció política que patim, ni de la mala fe
d’algunes entitats financeres ni, tampoc, de l’inexistent model econòmic del
nostre país.
En definitiva, o es plantegen transformacions més profundes
en el model d’Estat o, sincerament, la qüestió simbòlica de qui és el cap de l’Estat
(a pesar de les meues conviccions republicanes) no aportarà absolutament res a
la vida quotidiana dels habitants d’Espanya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada